God Karma - og sushi med sild

Ordet karma har mange forskellige facetter og betydninger alt efter hvem, man spørger. Det er et centralt begreb i indisk religion og filosofi, og i den buddhistiske tradition er det en universel grundlov. Men uanset hvilken fortolkning man støder på, så er ordet altid ladet og meningsfyldt. Og ifølge Karma Sushis administrerende direktør, 29-årige Kasper Hansson, betyder det også noget særligt for ham og broren, Morten. Karma er summen af et besøg på deres unikke sushirestauranter og skal signalere ro og afslappethed. Sådan har det været lige siden storebror Morten dristede sig til at starte den første restaurant i 2007 i Frederikshavn.

Interview med Kasper Hansson, CEO, Karma Sushi

 

God Karma - og sushi med sild

Der var engang en finanskrise

”I 2007, omkring slutningen af finanskrisen, var man ikke så vant til sushi i Frederikshavn. Det var meget nyt og anderledes og Morten var vel egentlig ret banebrydende på området. Det kunne desværre mærkes på antallet af spisegæster. Det var først da de lidt mere åbentsindede svenske og norske turister begyndte at fylde restauranten, at de lokale også fik øjnene op for os. Så gik det slag i slag. Pludselig kom folk fra hele Nordjylland for at få den helt særlige Karma Sushi-oplevelse.”
Og de to brødre har stadig masser af god karma på lager, for de åbner flere og flere nye restauranter i det jyske, ligesom de også er åbnet i København på Peder Skrams Gade 15. Men det har ikke altid været så ligetil. Ifølge Kasper Hansson har de lært af deres fejl, og netop derfor er Karma Sushi så meget skarpere i udtrykket i dag.

 

Strømlinet sushi

”Vi lavede et gourmetkoncept i København i 2013 i nærheden af D’Angleterre, der ikke gik helt så godt som håbet, og vi havde et meget tungt år. Derfor insisterede jeg på, at vi skulle strømline vores koncept, så man fik det samme på alle restauranter. Samme oplevelse, samme menukort. Karma Sushi skal være high-end mainstream, så vi fik brug for lidt hjælp.
Morten havde allerede et godt samarbejde med H.W. Larsen, som gik helt tilbage til den første restaurant. Da vi skulle strømline de bestående restauranter, satte vi derfor opgaven på opbygning af køkkenet mv. i udbud - for man er vel uddannet

købmand - og H.W. Larsen vendte ganske enkelt tilbage med den bedste plan. Den passede til det unikke ved os, nemlig fusionen imellem Mortens kompetencer og oplæring som kok. Fransk, japansk - og ikke mindst dansk.

 

Og så var der silden

Sild og sushi er ikke just en kombination man støder på overalt, men det g

ør man hos Karma. Kasper indrømmer dog, at silden har delt vandene.
”Ja, sushi med sild løfter lidt øjenbryn. Men vi får faktisk overvejende god feedback, når folk først har prøvet den. Det er en let stegt, marineret sild med lakseæg. Derudover har vi også sushi med jomfruhummer på menuen, så det nordiske islæt

består af masser af lokale råvarer og lækre urter. Herved inkorporeres det danske udtryk i det japanske køkken. Og det er her, at vi skiller os ud fra mængden og gør sushi til en individuel oplevelse.”

 

Fra fisk til ko

Udover de fem eksisterende Karma Sushi-restauranter, har brødrene Hansson taget endnu et stilmæssigt kvantespring, og denne gang vendt blikket mod Mexico. Hvor Karma Sushi er mainstream i luksusklassen, er den mexicanske street food-kæde Vacas formål at lave god kvalitetsmad for billige penge. Uden så mange dikkedarer.
”Der mangler generelt god mexicansk street food i Danmark. Vaca er høj musik, sjov og spas. Maden udleveres ved køkkenet og er lidt den diametrale modsætning til Karma Sushi, der tilbyder ro og atmosfære, som en del af oplevelsen.”

 

Midlet, missionen og målet

”Vi leder på nuværende tidspunkt efter de rette lokaler i København både i Karma Sushi- og Vaca-regi. Men der spiller naturligvis mange faktorer ind. Det handler om beliggenhed, størrelse, pris. Vi vil også gerne satse internationalt i den nærmeste fremtid og regner med at starte i Tyskland, Sverige og Norge. Så vi har helt klart planer om at udvide yderligere.”
Brødrenes nye restauranter spirer da også op overalt til fantastiske anmeldelser, så endnu mere god karma er slet ikke uden for rækkevidde. På spørgsmålet om, hvad Karma Sushis vision er for fremtiden, tøver Kasper Hansson heller ikke med at svare…

”Lad mig citere vores egen mission statement, for det er både vores mål og vores drøm: Vi vil være verdens største, og bedste, mainstream-sushikæde. Ganske enkelt.”

 

Om Kasper Hansson:

29-årig CEO i Karma Sushi. Uddannet fra Dansk Supermarked som handelsleder, har læst på Handelsskolen samt salg- og marketing. Arbejdede sig op i broren Mortens første Karma Sushi i Frederikshavn i 2007 som tjener og bartender. Blev senere restaurantchef i Århus og er nu administrerende direktør for hele kæden.

 

Om processen:

I 2015 strømlinede Karma Sushi sit koncept, og det sidste nye imponerende projekt er Frederiksgade i Århus i to plan, designet af Henning Larsens arkitekter. Frederiksgade er kædens hidtil største restaurant med plads til 120 siddende gæster og har desuden mindre konferencefaciliteter.